Στιγμές από Θεσσαλονική και Πολλύχρονο... Σήμερα, επιστρέφουμε σπίτι μας, Αθήνα

panorama

Είμαστε στη θεσσαλονίκη και γνωρίζουμε την πόλη, μέσα από τα μάτια φίλων μας και αδελφών μας, που προσφέρθηκαν ευγενικά και για φιλοξενία και για ξενάγηση, Γνωρίσαμε ήδη την Άνω Πόλη και επισκεφθήκαμε τις φυλακές του Επταπυργίου ή αλλιώς Γεντί Κουλέ. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ, δυο δημοσιεύματα που κάναμε για τον τόπο.

Όλα τα ωραία όμως, τελειώνουν. Κι όταν μάλιστα περνάς καλά, κοντά σε φίλους αγαπημένους, ο χρόνος φεύγει ακόμα πιο γρήγορα. Ιδού λοιπόν οι μέρες μας στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκαν. Και σήμερα παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής για Αθήνα. Είκοσι μέρες δεν είναι και λίγο. Σε ένα Σεπτέμβρη άκρως καλοκαιρινό, που μας έδωσε υπέροχες μέρες, όπου βρισκόμασταν. Δείτε παρακαλώ ΕΔΩ ένα δημοσίευμα από μια εκδρομή στα Λουτρά Πόζαρ που κάναμε με τους φίλους μας, Γιάννη και Λένα. Αποκομίσαμε τις καλύτερες εντυπώσεις. Και το είπεμ και θα το κάνουμε, αν ο Ιεχωβά μας το επιστρέψει. Θα ξανάρθουμε στην πολύ φιλόξενη Βόρειο Ελλάδα.

polixono. paralia

Οι διακοπές μας στο Πολύχρονο της Χαλκιδικής, ολοκληρώθηκαν. Ήταν υπέροχα, μοναδικά. Όλες οι μέρες είχαν κάτι να μας δώσουν και οι παρέες με τους φίλους μας στο έργο και την κοινωνική συναναστροφή, μας αναζωγόνησε. Τώρα, είμαστε στη Θεσσαλονίκη. Για λίγο. Θα μελινουμε τρεις μέρες και θα επιστρέψουμε Αθήνα, στη βάση μας... Έτσι είναι, όταν όλα κυλούν όμορφα... Το Πολύχρονο με βάση την απογραφή πληθυσμού του 2011 έχει 997 κατοίκους. Το χωριό φημίζεται για την παραλία του, η οποία προσελκύει πολλούς επισκέπτες κάθε χρόνο. Ανάμεσα στα άλλα υπάρχει νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο ενώ ο πολιτιστικός σύλλογος ονομάζεται "Νεάπολη". Κύριες ασχολίες είναι οι τουριστικές επιχειρήσεις.

almare5
Εδώ λοιπόν περάσαμε 15 ολόκληρες μέρες... Κοντά στους φίλους μας Άρη και Χάρις. Σε ένα ξεχωριστό τόπο με τους φίλους μας από τη Βόρειο Ελλάδα να μας στέλνουν μηνύματα, ότι θέλουν να πάμε να μας γνωρίσουν από κοντά.
Πραγματικά, μας συγκινεί η αγάπη σας και το ενδιαφέρον σας... Μακάρι να μην είχαμε υποχρεώσεις και να ανταποκρινόμαστε με χαρά σε όλες τις προσκλήσεις που γνωρίζουμε ότι έχουν κίνητρο την αγάπη και τη φιλοξενία. Αλλά, θέλουμε να ξεκουραστούμε λίγες μέρες, να χαλαρώσουμε, να πάρουμε δυνάμεις για να αντέξουμε το χειμώνα που έχουμε μπροστά μας. Εύκολο; Δύσκολο; Εμεί, κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Και σ' αυτόν τον ιστότοπο μοιράζομαστε τις εμπειρίες μας, μαζί σας... Ευχαριστούμε για την αγάπη σας...

polixrono1.020918

Δείτε μερικά δημοσιεύματα από το Πολύχρονο ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ και πριν δυο χρόνια ΕΔΩ...

Η χαρά μας είναι πολύ μεγάλη. Βαφτίστηκε και η μικρή εγγονή της Σούλας, η Χλόη!

xloi.vaftisi1
Πόσο χαρήκαμε που είδαμε φωτογραφίες από τη βάφτιση της μικρούλας εγγονής της Σούλας, κόρης του Στήβ και της Έστερ στη χθεσινή περιφερειακή Συνέλευση στο Βανκούβερ του Καναδά.

xloi.vaftisi2
Ας είναι καλά η Σούλα που μας τις έστειλε άμεσα κι ας έχουμε 10 ώρες διαφορά, μπροστά εμείς. Το περιμέναμε, τα ξέραμε, μας το είχε πει η Χλόη, αλλά είναι ξεχωριστή χαρά να το βλέπεις να συμβαίνει.

xloi.vaftisi3
Αγκαλιές, φιλιά, ενθουσιασμός, χαρά, για το μεγάλο βήμα της Χλόης... Όλοι είμαστε χαρούμενοι για τη δημόσια μαρτυρία της, σχετικά με τη μεγαλύτερη απόφαση που μπορούσε να πάρει στη ζωή της.

xloi.vaftisi4
Μαμά και κόρη ευτυχισμένες... Είναι η πιο όμορφη στιγμή της ζής της Χλόης η αφιέρωση της στον Ιεχωβά. Και το βάφτισμα της θα το θυμάται για πάντα. Ο Ιεχωβά να την ευλογεί.

xloi.vaftisi5
Χαρούμενη η θεία Άννυ μαζί με τον Κώστα και την Έστερ, τα αδέλφια παιδιά της Σούλας που ήταν παρόντες στη βάφτιση της Χλόης. Ο Στήβ ο πατέρας της είχε αρμοδιότητες στη Συνέλευση και γι' αυτό απουσιάζει από το στιγμιότυπο...

xloi.vaftisi6

Πάντα θα υπάρχουν φίλοι, αδελφοί που θα χαίρονται με τη χαρά τους! Εδώ η ελληνίδα φίλη μας Σούλα, κοντά στην κόρη και την νύφη της Σούλας στη Συνέλευση... Ευχαριστούμε για όλα. Ο Ιεχωβά να την ευλογεί και να στηρίζει στο δρόμο που διάλεξε να πάρει!

The News

Μιχαήλ Σερβέτος — Μοναχικός Εκζητητής της Αλήθειας… Αναζητώντας την ιστορία…

servetos1
Μνημείο των Καλβινιστών κατασκευασμένο στις 27 Οκτωβρίου 1903 στην Γενεύη, για την απαράδεκτη μισαλλοδοξία και βία με τις οποίες αντιμετωπίστηκε ο Μιχαήλ Σερβέτος, λόγω των διαφορετικών του θρησκευτικών πεποιθήσεων

servetos2
Άγαλμα του αλυσοδεμένου Σερβέτου στο Παρίσι. Ο ίδιος είχε πεί πως μπορεί να είναι μόνος, αλλά εμπιστευόταν «στη βεβαιότατη προστασία του Χριστού», κάτι που σίγουρα τον έκανε ακλόνητο παρά τις κακουχίες!

servetos3
Το μνημείο στην πόλη Ανμάς, στη Γαλλία. Μέσα στο κείμενο οι λεζάντες για τις φωτογραφίες: Επάνω, προσωπογραφία του Ο Μιχαήλ Σερβέτου. Πιο κάτω, η πρώτη σελίδα του βιβλίου του, «Περί των Πλανών της Τριάδος».

servetos4
Δύο σλάιντς του "Φωτοδράματος της Δημιουργίας" με θέμα τον Μιχαήλ Σερβέτο και τον μαρτυρικό του θάνατο, ο οποίος έγινε σύμβολο της ελευθερίας συνείδησης και λατρείας.

servetos5
Η ομιλία αριθμός 85, «Ο Καλβίνος και ο Σερβέτος», από το Σενάριο του "Φωτoδράματος της Δημιουργίας"…


servetos6Στις 27 Οκτωβρίου 1553, ο Μιχαήλ Σερβέτος κάηκε στην πυρά στη Γενεύη της Ελβετίας. Ο Γκιγιόμ Φαρέλ—ο δήμιος του Σερβέτου και εκπρόσωπος του Ιωάννη Καλβίνου—προειδοποίησε τους παρατηρητές: «[Ο Σερβέτος] είναι ένας σοφός άνθρωπος ο οποίος αναμφίβολα πίστευε ότι δίδασκε την αλήθεια, αλλά έπεσε στα χέρια του Διαβόλου. . . . Προσέξτε να μη σας συμβεί το ίδιο!» Τι είχε κάνει αυτό το άτυχο θύμα για να αξίζει μια τόσο τραγική κατάληξη;

Ο Μιχαήλ Σερβέτος γεννήθηκε το 1511 στο χωριό Βιλιανουέβα ντε Σιχένα, στην Ισπανία. Από μικρή ηλικία διέπρεπε ως σπουδαστής. Σύμφωνα με κάποιον βιογράφο, «σε ηλικία 14 χρονών γνώριζε ήδη την ελληνική, τη λατινική και την εβραϊκή γλώσσα και είχε πολλές φιλοσοφικές, μαθηματικές και θεολογικές γνώσεις».

Όταν ο Σερβέτος ήταν ακόμη έφηβος, ο Χουάν ντε Κουιντάνα, ο προσωπικός εξομολογητής του Ισπανού Αυτοκράτορα Κάρολου Ε΄, τον προσέλαβε ως ακόλουθό του. Στα υπηρεσιακά ταξίδια του, ο Σερβέτος μπορούσε να παρατηρήσει τις βαθιές θρησκευτικές διαιρέσεις στην Ισπανία, μια χώρα στην οποία Εβραίοι και Μουσουλμάνοι είτε είχαν εξοριστεί είτε είχαν μεταστραφεί διά της βίας στον Καθολικισμό. (Σημείωση: Οι ισπανικές αρχές εκτόπισαν 120.000 Εβραίους οι οποίοι αρνήθηκαν να δεχτούν τον Καθολικισμό ενώ έκαψαν στην πυρά αρκετές χιλιάδες Μαυριτανούς.)

Σε ηλικία 16 ετών ο Σερβέτος πήγε στο Πανεπιστήμιο της Τουλούζης, στη Γαλλία, για να σπουδάσει νομικά. Εκεί είδε για πρώτη φορά ολόκληρη Αγία Γραφή. Αν και η ανάγνωση της Γραφής απαγορευόταν αυστηρά, ο Σερβέτος τη διάβαζε κρυφά. Αφού τη διάβασε όλη για πρώτη φορά, ορκίστηκε να τη διαβάσει «χίλιες φορές ακόμη». Πιθανότατα, η Γραφή την οποία μελετούσε ο Σερβέτος στην Τουλούζη ήταν η Κομπλούτιος Πολύγλωττος, μια έκδοση που του έδωσε τη δυνατότητα να διαβάσει τις Γραφές στις πρωτότυπες γλώσσες (εβραϊκή και ελληνική), μαζί με τη λατινική μετάφραση. (Σημείωση: Βλέπε το άρθρο «Η Κομπλούτιος Πολύγλωττος—Ένα Ιστορικό Εργαλείο Μετάφρασης», στη Σκοπιά 15 Απριλίου 2004.) Η μελέτη της Γραφής που έκανε καθώς και ο ηθικός εκφυλισμός του κλήρου που είχε δει στην Ισπανία κλόνισαν την πίστη του στην Καθολική θρησκεία.

Οι αμφιβολίες του Σερβέτου ενισχύθηκαν όταν παρακολούθησε την ενθρόνιση του Κάρολου Ε΄. Ο Ισπανός βασιλιάς στέφθηκε αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τον Πάπα Κλήμεντα Ζ΄. Ο πάπας, καθισμένος στο φορητό θρόνο του, υποδέχτηκε το βασιλιά ο οποίος του φίλησε τα πόδια. Ο Σερβέτος έγραψε αργότερα: «Είδα με τα ίδια μου τα μάτια τον πάπα να μεταφέρεται στους ώμους των αρχόντων με κάθε μεγαλοπρέπεια, και να λατρεύεται στους δρόμους από το πλήθος που τον περιέβαλλε». Ο Σερβέτος δεν μπορούσε να συμβιβάσει εκείνη τη μεγαλοπρέπεια και τη χλιδή με την απλότητα του Ευαγγελίου.


Η Αναζήτησή του για τη Θρησκευτική Αλήθεια

Ο Σερβέτος άφησε με διακριτικότητα την εργασία του στο πλευρό του Κουιντάνα και άρχισε τη μοναχική του αναζήτηση για την αλήθεια. Πίστευε ότι το άγγελμα του Χριστού δεν απευθυνόταν στους θεολόγους ή στους φιλοσόφους αλλά στον κοινό λαό ο οποίος θα το καταλάβαινε και θα το έθετε σε εφαρμογή. Έτσι λοιπόν, πήρε την απόφαση να συμβουλεύεται το Γραφικό κείμενο στις πρωτότυπες γλώσσες και να απορρίπτει οποιαδήποτε διδασκαλία αντιτίθεται στις Γραφές. Είναι ενδιαφέρον ότι η λέξη «αλήθεια» και τα παράγωγά της εμφανίζονται πιο συχνά από οποιαδήποτε άλλη λέξη στα συγγράμματά του.

Οι ιστορικές και οι Βιβλικές μελέτες του Σερβέτου τον οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι η Χριστιανοσύνη είχε διαφθαρεί στη διάρκεια των πρώτων τριών αιώνων της Κοινής μας Χρονολογίας. Έμαθε ότι ο Κωνσταντίνος και οι διάδοχοί του είχαν προωθήσει ψευδείς διδασκαλίες οι οποίες οδήγησαν τελικά στην υιοθέτηση της Τριάδας ως επίσημου δόγματος. Σε ηλικία 20 χρονών, ο Σερβέτος εξέδωσε το βιβλίο του Περί των Πλανών της Τριάδος (De Trinitatis Erroribus), έργο που τον κατέστησε κύριο στόχο της Ιεράς Εξέτασης.

Ο Σερβέτος έβλεπε τα πράγματα ξεκάθαρα. «Στην Αγία Γραφή», έγραψε ο ίδιος, «δεν υπάρχει αναφορά στην Τριάδα. . . . Εμείς γνωρίζουμε τον Θεό, όχι μέσω των υπερήφανων φιλοσοφικών απόψεών μας, αλλά μέσω του Χριστού». Κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι το άγιο πνεύμα δεν είναι πρόσωπο αλλά, αντίθετα, η ενεργός δύναμη του Θεού. Στο έργο του Δήλωση Σχετικά με τον Ιησού Χριστό (Declarationis Iesu Christi), ο Σερβέτος περιέγραψε το δόγμα της Τριάδας ως πολύπλοκο και συγκεχυμένο, και παρατήρησε ότι στις Γραφές δεν υπήρχε «ούτε μία συλλαβή» που να το υποστηρίζει.

Ο Σερβέτος προκάλεσε και κάποιες ευνοϊκές αντιδράσεις. Ο Προτεστάντης Μεταρρυθμιστής Σεμπάστιαν Φρανκ έγραψε: «Ο Ισπανός, ο Σερβέτος, διατείνεται στο φυλλάδιό του ότι ο Θεός είναι μόνο ένα πρόσωπο. Η Ρωμαϊκή εκκλησία ισχυρίζεται ότι υπάρχουν τρία πρόσωπα σε μία υπόσταση. Εγώ όμως συμφωνώ με τον Ισπανό». Ωστόσο, ούτε η Ρωμαϊκή Καθολική Εκκλησία ούτε οι Προτεσταντικές εκκλησίες συγχώρησαν ποτέ τον Σερβέτο για το γεγονός ότι αμφισβήτησε το κεντρικό τους δόγμα.

Η μελέτη της Γραφής έκανε επίσης τον Σερβέτο να απορρίψει και άλλα εκκλησιαστικά δόγματα. Θεωρούσε δε αντιγραφική τη χρήση εικόνων και αγαλμάτων στη λατρεία. Έτσι λοιπόν, ενάμιση χρόνο μετά την έκδοση του βιβλίου Περί των Πλανών της Τριάδος, ο Σερβέτος είπε με σεβασμό τόσο στους Καθολικούς όσο και στους Προτεστάντες: «Δεν συμφωνώ ούτε διαφωνώ με όλα όσα υποστηρίζει η μία ή η άλλη πλευρά. Επειδή η γνώμη μου είναι ότι όλοι έχουν κάποια αλήθεια και κάποια πλάνη, αλλά ο καθένας βλέπει την πλάνη του άλλου και κανένας δεν αναγνωρίζει τη δική του». Ήταν ένας μοναχικός εκζητητής της αλήθειας.

Η ειλικρίνεια του Σερβέτου, όμως, δεν τον απέτρεψε από το να οδηγηθεί σε κάποια λανθασμένα συμπεράσματα. Λόγου χάρη, υπολόγισε ότι ο Αρμαγεδδών και η Χιλιετής Βασιλεία του Χριστού θα έρχονταν κατά τη διάρκεια της δικής του ζωής.


Ο Σερβέτος και το Όνομα Ιεχωβά

servetos7Η αναζήτηση του Σερβέτου για την αλήθεια τον οδήγησε επίσης στη χρήση του ονόματος Ιεχωβά. Μερικούς μήνες αφότου ο Γουίλιαμ Τίντεϊλ χρησιμοποίησε αυτό το όνομα στη δική του μετάφραση της Πεντατεύχου, ο Σερβέτος εξέδωσε το βιβλίο Περί των Πλανών της Τριάδος—στο οποίο χρησιμοποιούσε το όνομα Ιεχωβά από την αρχή μέχρι το τέλος. Σε αυτό το σύγγραμμα εξηγούσε: «Το άλλο όνομα, το πιο άγιο από όλα, το יהוה, . . . μπορεί να αποδοθεί ως εξής: . . . “Αυτός κάνει να γίνεται”, “αυτός που φέρνει σε ύπαρξη”, “η αιτία της ύπαρξης”». Και επισήμανε: «Το όνομα Ιεχωβά είναι κατάλληλο να αποδίδεται μόνο στον Πατέρα».


Το 1542, ο Σερβέτος εξέδωσε επίσης τη φημισμένη λατινική μετάφραση της Αγίας Γραφής του Σάντος Πανίνι. Στις εκτεταμένες περιθωριακές σημειώσεις του, ο Σερβέτος τόνισε και πάλι το θεϊκό όνομα. Συμπεριέλαβε το όνομα Ιεχωβά στις περιθωριακές παραπομπές βασικών περικοπών, όπως στο εδάφιο Ψαλμός 83:18, όπου η λέξη «Κύριος» εμφανιζόταν στο κυρίως κείμενο.

Στο τελευταίο του έργο, Αποκατάσταση του Χριστιανισμού, ο Σερβέτος ανέφερε σχετικά με το θεϊκό όνομα, Ιεχωβά: «Είναι σαφές . . . ότι υπήρχαν πολλοί που πρόφεραν αυτό το όνομα στα αρχαία χρόνια».


Αναζήτηση της Επιστημονικής Αλήθειας

Αναγκασμένος να διαφύγει από τους διώκτες του, ο Σερβέτος άλλαξε το όνομά του σε Βιλανοβάνους και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου και σπούδασε καλές τέχνες και ιατρική. Η επιστημονική του περιέργεια τον οδήγησε στο να κάνει ανατομή για να καταλάβει τις λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος. Ως αποτέλεσμα, ο Σερβέτος έγινε ίσως ο πρώτος Ευρωπαίος που περιέγραψε την πνευμονική κυκλοφορία του αίματος. Τα ευρήματά του συμπεριλήφθηκαν στο έργο του Αποκατάσταση του Χριστιανισμού (Christianismi Restitutio). Ο Σερβέτος έκανε τις παρατηρήσεις του 75 χρόνια προτού ο Γουίλιαμ Χάρβεϊ περιγράψει ολόκληρο το κυκλοφορικό σύστημα.

Ο Σερβέτος ετοίμασε επίσης μια νέα έκδοση της Γεωγραφίας του Πτολεμαίου. Αποδείχτηκε τόσο επιτυχημένη ώστε μερικοί τον έχουν αποκαλέσει πατέρα της συγκριτικής γεωγραφίας και της εθνογραφίας. Αργότερα, στη δίκη του στη Γενεύη, ο Σερβέτος κατακρίθηκε επειδή περιέγραψε την Παλαιστίνη ως αραιοκαλλιεργημένη, άγονη γη. Ο Σερβέτος υπερασπίστηκε τον εαυτό του ισχυριζόμενος ότι η περιγραφή που έκανε ήταν για την εποχή εκείνη και όχι για την εποχή του Μωυσή κατά την οποία αναμφίβολα έρρεε εκεί το γάλα και το μέλι.

Ο Σερβέτος έγραψε επίσης την Παγκόσμια Πραγματεία για τα Σιρόπια(Syruporum universa ratio ad Galeni censuram diligenter expolita) η οποία περιείχε μια νέα, ισορροπημένη προσέγγιση σε έναν τύπο φαρμάκου. Ο πλούτος της ιατρικής γνώσης που υπήρχε σε αυτό το βιβλίο τον κατέστησε πρωτοπόρο στον τομέα της φαρμακολογίας και της χρήσης βιταμινών. Έχοντας υπόψη την ειδίκευση του Σερβέτου σε τόσο πολλούς τομείς, ένας ιστορικός τον περιέγραψε ως «μια από τις μεγαλύτερες διάνοιες στην ανθρώπινη ιστορία, άτομο το οποίο συνέβαλε στον παγκόσμιο πολιτισμό».

Ένας Φοβερός Πολέμιος

Οι εκζητητές της αλήθειας έχουν πάντα πολλούς πολέμιους. (Λουκάς 21:15) Μεταξύ των πολλών εχθρών του Σερβέτου ήταν ο Ιωάννης Καλβίνος ο οποίος είχε εγκαθιδρύσει ένα απολυταρχικό Προτεσταντικό κράτος στη Γενεύη. Σύμφωνα με τον ιστορικό Γουίλ Ντουράν, «η δικτατορία [του Καλβίνου] δεν ήταν δικτατορία νόμου ή ισχύος αλλά θέλησης και χαρακτήρα», και ο Καλβίνος «ήταν τόσο απόλυτος απέναντι στην απόρριψη της ατομικότητας της πίστης όσο θα ήταν οποιοσδήποτε πάπας».

Ο Σερβέτος και ο Καλβίνος συναντήθηκαν πιθανότατα στο Παρίσι όταν ήταν και οι δύο νέοι. Από την αρχή οι προσωπικότητές τους συγκρούονταν, και ο Καλβίνος έγινε ο πιο αμείλικτος εχθρός του Σερβέτου. Μολονότι ο Καλβίνος ήταν ηγέτης της Μεταρρύθμισης, τελικά κατήγγειλε τον Σερβέτο στην Καθολική Ιερά Εξέταση. Ο Σερβέτος μόλις που κατάφερε να δραπετεύσει από τη Γαλλία όπου και τον έκαψαν εικονικά. Εντούτοις, τον αναγνώρισαν και τον φυλάκισαν στη συνοριακή πόλη της Γενεύης όπου ο λόγος του Καλβίνου ήταν νόμος. Ενώ βρισκόταν στη φυλακή, ο Σερβέτος υπέγραψε την τελευταία του επιστολή με τα εξής λόγια: «Μιχαήλ Σερβέτος, μόνος, αλλά εμπιστευόμενος στη βεβαιότατη προστασία του Χριστού».

Ο Σερβέτος υπέστη σκληρή μεταχείριση από τον Καλβίνο στη φυλακή. Ωστόσο, στη συνομιλία του με τον Καλβίνο κατά τη δίκη, ο Σερβέτος προθυμοποιήθηκε να τροποποιήσει τις απόψεις του με την προϋπόθεση ότι ο πολέμιός του θα παρέθετε Γραφικά επιχειρήματα για να τον πείσει. Ο Καλβίνος αποδείχτηκε ανίκανος να το κάνει αυτό. Μετά τη δίκη, ο Σερβέτος καταδικάστηκε να καεί στην πυρά. Μερικοί ιστορικοί υποστηρίζουν ότι ο Σερβέτος ήταν ο μόνος από τους θρησκευτικούς αντιφρονούντες ο οποίος κάηκε εικονικά από τους Καθολικούς και ζωντανός από τους Προτεστάντες.

Προάγγελος Θρησκευτικής Ελευθερίας

Αν και ο Καλβίνος εξόντωσε τον προσωπικό του αντίπαλο, έχασε το ηθικό του κύρος. Η αδικαιολόγητη εκτέλεση του Σερβέτου ξεσήκωσε τους διανοουμένους σε όλη την Ευρώπη και έδωσε ισχυρό επιχείρημα στους υπέρμαχους των ατομικών ελευθεριών οι οποίοι διατείνονταν ότι κανένας δεν θα έπρεπε να θανατώνεται για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις. Αυτοί έγιναν πιο αποφασισμένοι από κάθε άλλη φορά να συνεχίσουν τον αγώνα για θρησκευτική ελευθερία.

Ο Ιταλός ποιητής Καμίλο Ρενάτο διαμαρτυρήθηκε: «Ούτε ο Θεός ούτε το πνεύμα του έχουν υπαγορεύσει μια τέτοια ενέργεια. Ο Χριστός δεν μεταχειρίστηκε κατ’ αυτόν τον τρόπο όσους τον αμφισβητούσαν». Και ο Γάλλος ανθρωπιστής Σεμπαστιάν Σατεΐγιόν έγραψε: «Σκοτώνοντας έναν άνθρωπο δεν προστατεύεις ένα δόγμα, απλώς σκοτώνεις έναν άνθρωπο». Ο ίδιος ο Σερβέτος είχε πει: «Το θεωρώ σοβαρό θέμα να σκοτώνεις ανθρώπους επειδή έχουν κάνει λάθος σε κάποιο ζήτημα γραφικής ερμηνείας, όταν γνωρίζουμε ότι ακόμη και οι εκλεγμένοι μπορεί να παρασυρθούν σε λάθη».

Αναφορικά με τη μακροπρόθεσμη επίδραση που άσκησε η εκτέλεση του Σερβέτου, το βιβλίο Μιχαήλ Σερβέτος—Γίγαντας Διανόησης, Ανθρωπιστής και Μάρτυρας (Michael Servetus—Intellectual Giant, Humanist, and Martyr) λέει: «Ο θάνατος του Σερβέτου αποτέλεσε το σημείο στροφής στην ιδεολογία και στη νοοτροπία που επικρατούσαν από τον τέταρτο αιώνα». Το βιβλίο προσθέτει: «Από ιστορική άποψη, ο Σερβέτος πέθανε προκειμένου να γίνει η ελευθερία συνείδησης ατομικό δικαίωμα στη σύγχρονη κοινωνία».

Το 1908 ανεγέρθηκε στη γαλλική πόλη Ανμάς ένα μνημείο προς τιμήν του Σερβέτου, πέντε περίπου χιλιόμετρα από το σημείο όπου πέθανε. Μια επιγραφή αναφέρει: «Μιχαήλ Σερβέτος, . . . γεωγράφος, γιατρός, φυσιολόγος, συνέβαλε στην ευημερία της ανθρωπότητας με τις επιστημονικές του ανακαλύψεις, την αφοσίωσή του στους αρρώστους και στους φτωχούς και την αδάμαστη ανεξαρτησία του πνεύματος και της συνείδησής του. . . . Οι πεποιθήσεις του ήταν ακλόνητες. Θυσίασε τη ζωή του υπερασπιζόμενος την αλήθεια».

  • Πηγή: Ξύπνα! 5/06 σελ. 18-21.
  • Επιμέλεια: Χαριτάκης Κώστας, Εκκλησία Πολίχνη Νέα Θεσσαλονίκη, 28/10/2017.

Σχόλια (0)

There are no comments posted here yet

Υποβάλετε το σχόλιό σας

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Συννημένα (0 / 3)
Share Your Location

Ζωντανή η ελπίδα της επιστροφής στο Θραψανό... Βόλτα στη λίμνη της Λιβάδας...

livades.diakopes2013

Η Λιβάδα... Η τεχνιτή λίμνη στο χωριό μου που τα καλοκαίρια περνάω πολλές ώρες εδώ... Πανέμορφη και πάντα έχει κάτι εξαιρετικό να σου δώσει... Δείτε ΕΔΩ ένα βίντεο που τραβηξα πριν τρία χρόνια από τη λίμνη. Έτσι είναι και σήμερα. Δεν έχει αλλάξει τίποτα... Η ίδια ομορφιά!

panoramiki.livada.2014

Ιδού και μια πανοραμική φωτογραφία της λίμνης, που τράβηξα το χειμώνα του 2014 όταν κατέβηκα στο χωριό, για να μαζέψω τις ελιές μου... Το 2015, τις μάζεψε η  Ειρήνη Κρουσανιωτάκη, με ένα καλό συνεργείο. Ελάτε, αν θέλετε, να σας πάω στις ελιές μου στου Μπουρμά. Δείτε ΕΔΩ. Πέρσι δεν είχαν, για να δούμε φέτος...

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες. Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι για να περνάω την ώρα μου.

Σήμερα όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν έχουν προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας. Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του εξωραϊστικού συλλόγου της Κολοκυνθούς  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στην ανεργία πρώτη φορά

Δυο φορές με απόλυση μέσα σε πέντε χρόνια… Ήταν Φλεβάρης του 2012 όταν απολύθηκα με εθελούσια έξοδο από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και τώρα 1 Νοέμβρη του 2017 από το Σωματείο της ΠΕΤ ΟΤΕ όπου εργαζόμουν από το 1983 ως δημοσιογράφος.

Θεωρητικά, αιτία και των δύο απολύσεων ήταν το γεγονός ότι ήμουν κοντά στη συνταξιοδότηση μου. Κοντά; Πόσο κοντά;

Οι συνθήκες συνεχώς αλλάζουν, με εντολή των δανειστών της χώρας μας. Αυτοί επιβάλλουν και η κυβέρνηση ως εκτελεστικό όργανο νομοθετεί… Τι ξημερώνει λοιπόν την επόμενη μέρα; Κανείς δεν γνωρίζει…

Αλλά εγώ δεν είμαι τρομαγμένος… Έχω εμπιστοσύνη στον αληθινό Θεό Ιεχωβά και ξέρω ότι Εκείνος θα με στηρίξει και θα με προστατέψει σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς…

Όλοι, τελικά, μπροστά στην ανεργία και τον θάνατο είμαστε ίσοι… Όλοι! Ότι δουλεια κι αν κάνουμε… Αυτό που μου δίνει ειρήνη διάνοιας ώστε να συνεχίζω να αγωνίζομαι όρθιος, είναι η πίστη πως δεν είμαι μόνος! 

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτο όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος. Ξεκίνησε για να καλύψει κάποιες ανάγκης έκφρασης με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και το βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία και συμπτωματική. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Που περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία.

Ο Γάμος της Ειρήνης...

Η Ειρήνη με τον Χριστόφορο παντρεύτηκαν στις 10/10/2010. Το μωρό τους ήρθε στις 28/08/13. Να τους ζήσει! Κι έτσι έγινα παππούς...

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη ένα ακριβώς χρόνο μετά. Λιγοστεύουμε...

Αλλαγές στο Site μου

Σημαντικές αλλαγές αισθητικής στο Site. Μεγαλώνουμε και μαθαίνουμε... Πώς σας φαίνετε η νέα μορφή του από 9/9/2013;

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA